Data dodania: 2022-12-09
Dr inż. Dawid Ryś. LIDER z WILiŚ, jeden z dwóch LIDERów z PG
W trzynastej edycji programu LIDER dofinansowanie pozyskały dwa projekty realizowane przez naukowców Politechniki Gdańskiej.
Wykryją pojazdy przeciążone dzięki nowym algorytmom
Dr inż. Dawid Ryś pozyskał finansowanie w kwocie 1 499 280,00 zł na realizację interdyscyplinarnego, łączącego dziedziny inżynierii drogowej, mechaniki pojazdu i informatyki, projektu „System ważenia pojazdów w ruchu o dużej dokładności”.
Systemy ważenia w ruchu (WIM) są w stanie wytypować pojazdy potencjalnie przeciążone, które następnie kierowane są do dokładniejszej kontroli prowadzonej przez służby. Dokładność dostępnych obecnie systemów WIM nie jest jednak wystarczająca do tego, aby przeprowadzić całkowicie automatyczną kontrolę, tak jak w przypadku np. fotoradarów do kontroli prędkości.
– Celem projektu jest uzyskanie stałej i wysokiej dokładności pomiaru mimo zmiennych warunków panujących na drodze, dzięki opracowaniu algorytmów do autokalibracji systemów WIM. Ideą projektu jest poprawa dokładności już działających stacji, których w Polsce jest kilkadziesiąt, bez konieczności ich kosztownego przebudowywania – podkreśla dr inż. Dawid Ryś. – Wyniki projektu realnie wpłyną na ograniczenie liczby pojazdów przekraczających dopuszczalną masę całkowitą oraz naciski na osie, a tym samym spowolnią proces degradacji nawierzchni przynosząc wielomilionowe oszczędności z tytułu utrzymania dróg.
Dr inż. Dawid Ryś ukończył studia w kierunku Budownictwo na Politechnice Gdańskiej w 2010 r., gdzie w tym samym roku rozpoczął pracę na stanowisku asystenta. Od początku kariery zawodowej jest związany z Zespołem Budowy Dróg i Katedrą Inżynierii Transportowej na Wydziale Inżynierii Lądowej i Środowiska. Pracę doktorską pt.: Obciążenie dróg przez pojazdy ciężkie i ich wpływ na trwałość nawierzchni podatnych i półsztywnych obronił w 2015 r. Promotorem pracy był prof. Józef Judycki, a promotorem pomocniczym prof. Piotr Jaskuła. W 2022 r. złożył wniosek w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego.
Zainteresowania naukowe dr inż. Dawida Rysia związane są z technologią i budową nawierzchni drogowych, w tym: z nowymi technikami pozyskiwania danych o stanie i obciążeniu nawierzchni ruchem. Wspólnie z zespołem rozwiązuje praktyczne problemy drogownictwa mając na celu poprawę jakości infrastruktury drogowej, zrównoważone użytkowanie nawierzchni poprzez m.in. przeciwdziałanie przeciążaniu pojazdów oraz ograniczenie zużycia zasobów naturalnych i energii dzięki recyklingowi materiałów drogowych oraz wydłużeniu trwałości dróg. Jednym z przykładów badań prowadzonych w tym kierunku jest zastosowanie siatek do zbrojenia nawierzchni asfaltowych, dzięki którym możliwe jest wydłużenie ich trwałości zmęczeniowej. Temu tematowi poświęcony był staż zagraniczny realizowany w 2021 r. na Politechnice w Anconie (Włochy). Innym przykładem są badania nad zjawiskiem samoregenreacji mieszanek mineralno-asfaltowych, realizowane w ramach projektu IDUB Argentum.
Prywatnie dr inż. Dawid Ryś realizuje misję „tata” a jego ulubioną formę wypoczynku stanowi wieczorny bieg lub basen.
W trzynastej edycji programu LIDER dofinansowanie pozyskał również projekt dr. inż. Rolanda Ryndzioneka.
Mniejsze wymiary, niższe koszty i wyższa niezawodność
Dr inż. Roland Ryndzionek pozyskał 1 494 312,50 zł na projekt i realizację budowy wysokosprawnościowej turbiny wiatrowej w oparciu o wolnoobrotowy bezprzekładniowy, wielofazowy, dwustronnie zasilany generator indukcyjny.
– Celem projektu jest opracowanie nowej konstrukcji wolnoobrotowego, bezszczotkowego generatora indukcyjnego, dwustronnie zasilanego oraz dedykowanego układu sterowania – mówi dr inż. Roland Ryndzionek. – Projekt wpisuje się w tematykę nowoczesnych bezszczotkowych generatorów elektrycznych, a zwłaszcza generatorów bez magnesów stałych, które mają zastosowanie np. w farmach wiatrowych.
W ramach projektu zbudowany zostanie prototyp generatora w wersji pięciofazowej i zostaną przeprowadzone testy laboratoryjne oraz syntetyczne.
– W prototypie zostanie zastosowane pięciofazowe uzwojenie sterujące, co jest rozwiązaniem całkowicie oryginalnym i nowym – podkreśla kierownik badań. – Eliminacja szczotek i pierścieni ślizgowych zmniejszy wymiary geometryczne oraz obniży koszty utrzymania i serwisu układu. Natomiast wersja pięciofazowa znacznie poprawi niezawodność generatora.
Program LIDER ma na celu poszerzanie kompetencji młodych naukowców w samodzielnym planowaniu prac badawczych oraz zarządzaniu własnym zespołem badawczym podczas realizacji projektów, których wyniki mogą mieć zastosowanie praktyczne i posiadają potencjał wdrożeniowy. Maksymalna wysokość dofinansowania projektu wynosi 1,5 mln zł.
-
2024-11-22
INTERNATIONAL DAYS na PG