Data dodania: 2023-12-13
Politechnika Gdańska w konsorcjum projektu RID-II „rSMA2”
Celem projektu jest opracowanie wytycznych powtórnego wykorzystania destruktu asfaltowego, pochodzącego z rozbiórki warstw ścieralnych wykonanych z mieszanek SMA do nowych warstw ścieralnych układanych w tej samej technologii. Potrzeba realizacji projektu wynika z braku tego rodzaju dokumentów technicznych w Polsce, możliwości wykorzystania wartościowego materiału, jakim jest destrukt asfaltowy z warstw SMA. Jest to zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju i wykazuje duży potencjał zaoszczędzenia olbrzymich środków finansowych z budżetu. Projekt odpowiada na istotne potrzeby GDDKiA tym bardziej, że zbliża się okres wymiany warstw nawierzchni na odcinkach autostrad i dróg ekspresowych. W pierwszej części projektu przeprowadzone zostaną studia literatury krajowej i zagranicznej w zakresie rozpoznania, pozyskania, oceny przydatności i przetwarzania destruktu z warstwy SMA, a także projektowania i produkcji mieszanki SMA z granulatem asfaltowym oraz wykonania nowej warstwy ścieralnej. Przeprowadzone zostaną również analizy potencjału mieszanek stosowanych na drogach GDDKiA jako źródła destruktu oraz przegląd praktyk w zakresie recyklingu warstw SMA w Polsce. Na podstawie części studialnej doprecyzowane zostaną problemy badawcze, zweryfikowany zostanie program badań oraz opracowany konspekt wytycznych.
Badania laboratoryjne w dalszej części projektu będą miały na celu określenia niezbędnych badań, jakim powinien być poddany destrukt asfaltowy SMA oraz określenie sposobu jego przetworzenia, opracowania wytycznych projektowania mieszanek SMA z granulatem asfaltowym oraz określeniem technologii produkcji mieszanki i wykonaniem nowej warstwy ścieralnej. Zgodnie z założeniami ogólnymi prace będą dążyły do maksymalizacji udziału granulatu w mieszance przy spełnieniu wymagań technicznych i zachowaniu odpowiednich właściwości funkcjonalnych. Ostatnie zadanie będzie podsumowaniem projektu, w którym opracowana zostanie ostateczna wersja wytycznych.
Projekt współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz GDDKIA w ramach
Wspólnego Przedsięwzięcia NCBR-GDDKiA polegającego na wsparciu badań naukowych
lub prac rozwojowych w obszarze drogownictwa pn. Rozwój Innowacji Drogowych – RID
Nr Umowy: RID2/0009/2022
Koszt realizacji projektu: 1 625 302,50 zł
Termin realizacji projektu: 01.03.2023 - 31.08.2024
Projekt poprowadzi konsorcjum w składzie:
Instytut Badawczy Dróg i Mostów (IBDiM) - lider
-
2024-11-22
INTERNATIONAL DAYS na PG