Współpraca Zespołu Budowy Dróg WILiŚ z Uniwersytetem w Granadzie | Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2024-05-27

Współpraca Zespołu Budowy Dróg WILiŚ z Uniwersytetem w Granadzie

Grupa naukowców
Przy reometrze dynamicznego ścinania DSR od lewej stoją: Karolina Wołukanis (absolwentka Katedry Inżynierii Transportowej, WILiŚ PG), prof. María del Carmen Rubio Gámez, prof. Fernando Manuel Moreno Navarro, dr inż. Cezary Szydłowski (kier. Laboratorium Badań Drogowych PG).
Zespół Budowy Dróg z Katedry Inżynierii Transportowej Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska od wielu już lat ściśle współpracuje z licznymi ośrodkami naukowo-badawczymi z całego świata. Jednym z nich jest Uniwersytet w Granadzie w Hiszpanii (http://www.ugr.university).

Współpraca naszych naukowców trwa już od 2019 r., kiedy to została zapoczątkowana przez kierownika Katedry Inżynierii Transportowej, dr. hab. inż. Piotra Jaskułę, prof. PG oraz prof. Maríę del Carmen Rubio Gámez z Katedry Inżynierii Budowlanej i Projektów Inżynierskich Uniwersytetu w Granadzie. Współpraca ta zaowocowała między innymi wspólnymi badaniami naukowymi realizowanymi w ramach komitetów RILEM, dotyczącymi recyklingu nawierzchni asfaltowych.

Następstwem współpracy między naszymi ośrodkami była wizyta w kwietniu 2024 roku w hiszpańskim laboratorium Laboratorio de Ingeniería de la Construcción (LabIC https://labic.ugr.es/) na Uniwersytecie w Granadzie dr. inż. Cezarego Szydłowskiego, kierownika Laboratorium Badań Drogowych PG. Wizyta odbyła się na zaproszenie prof. Rubio Gámez, dyrektor LabIC.

Głównym celem wizyty było poznanie nowej metody badawczej materiałów asfaltowych wykorzystującej reometr dynamicznego ścinania DSR (ang. dynamic shear rheometer) oraz dynamiczną analizę mechaniczną DMA (ang. dynamic mechanical analysis). Szkolenie przeprowadzili prof. Fernando Manuel Moreno Navarro oraz dr. Raúl Tauste Martínez, którzy na co dzień zajmują się badaniami reologicznymi asfaltów. Ważnym elementem pobytu była wizyta w hiszpańskiej wytwórni mieszanek mineralno-asfaltowych oraz na miejsce wbudowywania warstwy ścieralnej z zastosowaniem innowacyjnej mieszanki MASAI, opracowanej przez zespół z Uniwersytetu w Granadzie. Innowacyjność mieszanki polega na zastosowaniu w niej granulatu asfaltowego pochodzącego z recyklingu nawierzchni asfaltowych, specjalnej mieszanki recyklowanego polimeru oraz dodatków obniżających temperaturę produkcji i wbudowania.

Wyjazd był doskonałą okazją do poszerzenia kompetencji naukowo-badawczych, poznania technik i metod badawczych wykorzystywanych w Hiszpanii oraz szczegółów technologicznych w zakresie projektowania, badań, wytwarzania i wbudowywania mieszanek mineralno-asfaltowych, w szczególności o charakterze innowacyjnym. Szeroka wiedza i praktyczne doświadczenie uzyskane w trakcie wizyty na hiszpańskim Uniwersytecie przyczynią się w przyszłości do rozwoju prac naukowo-badawczych realizowanych przez Zespół Budowy Dróg Katedry Inżynierii Transportowej.

Warto wspomnieć, że w hiszpańskim zespole prof. Rubio Gámez pracuje nasza absolwentka p. Karolina Wołukanis, która w 2022 roku obroniła pracę dyplomową magisterską zrealizowaną w Katedrze Inżynierii Transportowej WILiŚ PG, i która obecnie realizuje w Hiszpanii doktorat w ramach projektu CIRCOPAV (https://circopav.com/).

Wizyta na Uniwersytecie w Granadzie została zrealizowana w ramach projektu ARGENTUM. Wsparcie finansowe wyjazdu zostało udzielone przez Politechnikę Gdańską w ramach grantu DEC-21/1/2022/IDUB/l3b/Ag „Evaluation the fracture resistance of warm mix asphalt (WMA) containing high percentage of reclaimed asphalt pavement (RAP)” – w ramach programu „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza”.

114 wyświetleń