Data dodania: 2024-10-16
#Empatyczni, #zaangażowani i #motywujący. Święto dydaktyki na Politechnice Gdańskiej
– Świętujemy dzisiaj Dzień Edukacji Narodowej, więc to świetna okazja żeby złożyć Wam życzenia i podziękowania za Waszą pracę i pasję – mówił prof. Krzysztof Wilde, rektor PG otwierając uroczystość. – Politechnika Gdańska od niemal czterech lat pracuje nad tym by doceniać nauczycieli akademickich i podnosić prestiż dydaktyki. Ta zmiana podejścia do nauczania wyróżnia naszą uczelnię na tle innych uczelni technicznych w kraju, a nie mogłaby się dokonać gdyby nie pasja, zaangażowanie wielu osób, którym nauczanie jest szczególnie bliskie. Wiecie, kiedy ten świat będzie lepszy? Kiedy nasi uczniowie będą tymi, którzy chcą go poprawiać, ulepszać, udoskonalać, pójść dalej, zrobić coś do czego Wy ich mobilizujecie. Za to serdecznie Wam dziękuję.
Wraz z JM Rektorem galę otwierała prof. Joanna Mytnik, dyrektorka Centrum Nowoczesnej Edukacji, która zaprezentowała co przez ostatnie lata udało się wypracować na Politechnice Gdańskiej w zakresie dydaktyki.
– Stworzyliśmy kompleksowy system wsparcia kadry akademickiej. Nauczyciele i nauczycielki PG mają do wyboru 14 programów funkcjonujących w ofercie CNE. To m.in. szkolenia stacjonarne i online, w tym 130 szkoleń certyfikowanych, konkurs który stawia na dydaktyczne innowacje i możliwość realizowania własnych pomysłów, ogólnopolskie konferencje dydaktyczne i wiele innych działań, które pozwalają na wymianę pomysłów, inspiracji i doskonalenie swojego warsztatu.
KID = innowacyjność
Święto Dydaktyki to przede wszystkim okazja do wyróżnienia nauczycieli akademickich za ich aktywność i chęć podnoszenia kompetencji. Jako pierwsi nagrodzeni zostali laureaci tegorocznej edycji Konkursu Innowacji Dydaktycznych KID.
Do tej pory, w trzech edycjach konkursu zrealizowanych zostało 47 różnorodnych projektów za niemal milion złotych. W IV edycji na 28 złożonych wniosków do realizacji zostało wybranych 12. Pomysłodawcą i koordynatorem konkursu jest Marcin Zieliński z CNE.
Wyróżnieni zostali:
- Brygida Mielewska ,(WFTiMS) „Wirtualne stanowisko obsługi akceleratora radioterapeutycznego”
- Roksana Licow (WILiŚ) „WibroNauka - badania i aplikacje”
- Małgorzata Rogińska-Niesłuchowska (WA) „Immersive Descriptive Geometry - eksploracja przestrzeni rzutowej w jaskini VR”
- Katarzyna Szepietowska (WILiŚ) „Rozwinięcie interaktywnej aplikacji "W poszukiwaniu równowagi"
- Anna Rubczak (WA) „CoLLABO-Kreatywna Współpraca w Projektowaniu Osiedli”
- Brygida Mielewska (WFTiMS) „Misja MARIA – tajne kody fizyki jądrowej”
- Alicja Olejniczak (WEiTI) „Polowanie na lisa – gry w technice antenowej”
- Emilia Miszewska (WILiŚ) „Wirtualne centrum treningowe oceny stanu technicznego obiektu budowlanego”
- Magdalena Oziębło (WILiŚ) „Narzędzie do konstruowania modeli układów prętowych”
- Anna Baj-Rogowska (WZiE) „CW Excel - Centrum wsparcia rozwiązywania problemów gospodarczych z wykorzystaniem arkusza”
- Łukasz Żmuda-Trzebiatowski (WILiŚ) „Rozwinięcie prototypu grywalizacji „Transportowe Biuro Pomocy”
- Magdalena Łapińska (CM) „Flipped math – metoda odwróconej klasy”
1459 godzin intensywnej nauki
Ze szkoleń certyfikowanych, które prowadziło 24 trenerów, skorzystało do tej pory (od 2022 roku) 348 osób. Zostało wydanych 1459 certyfikatów, co pokazuje, że wiele osób bierze udział w kilku szkoleniach. Niekwestionowanym liderem są tutaj pracownicy Centrum Języków Obcych. Aż 98 proc. z nich wzięło udział w jednym lub kilku szkoleniach.
Wyróżnienia w tej kategorii otrzymali:
- Małgorzata Pykała (WETiI)
- Agnieszka Mazur (WCh)
- Agnieszka Maczyszyn (WIMiO)
- Gabriel Strugała (WIMiO)
- Aleksndra Karpus (WETiI)
- Paweł Filipkowski (WCh)
- Brygida Mielewska (WFTiMS)
- Adam Młyński (WEiA)
- Małgorzata Rogińska-Niesłuchowska (WA)
- Aleksandra Wiśniewska (WIMiO)
- Katarzyna Tessmer (WFTiMS)
- Adrian Olejnik (WETiI)
- Joanna Cyman (WFTiMS)
- Daria Filipiak-Kowszyk (WILiŚ)
- Agnieszka Wałachowska (WZiE)
- Katarzyna Jankowska (WILiŚ)
- Ewa Mazurek-Krasnodomska (WZiE)
W każdy piątek po południu
Dydaktyczne Piątki to program cotygodniowych szkoleń metodyczno-narzędziowych dla nauczycieli akademickich, zaprojektowany jako przestrzeń wzajemnej inspiracji, która umożliwia wymianę doświadczeń i wspólne poszukiwanie rozwiązań. Pomysłodawczynią i liderką programu jest prof. Joanna Mytnik, a koordynatorką programu dr inż. Natalia Gietka.
W Dydaktycznych Piątkach wzięło do tej pory udzial 871 osób, nie tylko z Politechniki Gdańskiej, ponieważ te szkolenia są otwarte dla wszystkich zainteresowanych. Nagrania ze szkoleń są dostępne również na kanale Youtube, gdzie mają już ponad 11 tys. odtworzeń.
Dyplomy najbardziej aktywnych uczestników otrzymali:
- Joanna Cyman (WFTiMS)
- Katarzyna Tessmer (WFTiMS)
- Katarzyna Jankowska (WILiŚ)
- Agnieszka Bartłomiejczyk (WFTiMS)
- Katarzyna Szepietowska (WILiŚ)
- Maciej Wierzbowski (WIMiO)
- Paweł Filipkowski (WCh)
- Joanna Krakowiak (WCh)
- Brygida Mielewska (WFTiMS)
- Joanna Czerska (WZiE)
- Izabela Sinkiewicz (WCh)
- Agnieszka Maczyszyn (WIMiO)
Powstała też angielska wersja programu „Didactic Fridays”, którą wymyślił i wdrożył dr inż. Bartłomiej Cieślik z Wydziału Chemicznego.
Active Learning
Active Learning to projekt serii wykładów, gdzie student jest stroną aktywną i zaangażowaną, a nie tylko biernym słuchaczem. Koordynatorami tej formy wsparcia są prof. Aneta Sobiechowska-Ziegert oraz dr inż. arch. RomanRuczynski. W rozwijaniu tej formy najaktywniejsi okazali się:
- Teresa Olszewska „Chemia organiczna” (WCh)
- Joanna Cyman „Logika i teoria mnogości” (WFTiMS)
- Adam Młyński „Elektrodynamika” (WEiA)
- Katarzyna Szepietowska, Agnieszka Tomaszewska, Magdalena Oziębło, Karol Winkelmann, Łukasz Żmuda-Trzebiatowski, Violetta Konopińska-Zmysłowska, Mateusz Sondej „Mechanika ogólna” (WILiŚ)
- Michał Wasilczuk, Marek Łubniewski „Podstawy konstrukcji maszyn” (WIMiO)
- M.Czarnecka, M.Licznerska, A.Wałachowska, J.Krajewski, J.Golik „Podstawy statystyki” (WZiE)
- Łukasz Gołuński „Elementy Elektroniczne” (WETiI)
- Anna Kuczyńska-Łażewska „Podstawy analiz termodynamicznych w procesach przetwarzania energii” (WCh)
- Alicja Dereniowska, Janina Badocha „World Explorers” (CJO)
- Andrzej Okuniewski „Chemia nieorganiczna” (WCh)
- Anna Golijanek-Jędrzejczyk, Ariel Dzwonkowski, Beata Pałczyńska „Miernictwo i systemy pomiarowe” (WEiA)
Najwięcej wzruszeń na koniec
Jaki powinien być wykładowca by studenci z przyjemnością przychodzili na jego zajęcia? Co zrobić by nauka danego przedmiotu nie była mozolnym wyzwaniem tylko przyjemnością, bo tylko taka nauka jest trwała i skuteczna? Jakie cechy wśród swoich nauczycieli najbardziej cenią ich uczniowie?
Na te pytania odpowiada program #eduSHARE, wymyślony i stworzony przez dr inż. arch. Małgorzatę Kostrzewską z CNE.
– eduSHARE powstał z potrzeby doceniania nauczycieli za ich pracę i oddania głosu studentom, by mogli pokazać co jest dla nich ważne w tej współpracy, czego potrzebują i oczekują przychodząc na zajęcia, czego szukają wśród swoich naukowych mentorów – mówiła Małgorzata Kostrzewska, która wraz z Marcinem Zielińskim prowadziła całą uroczystość.
Głosami studentów zgłoszono do programu 80 wykładowczyń i wykładowców ze wszystkich wydziałów i centrów. Zgłoszenie polegało nie tylko na wskazaniu konkretnej osoby, ale również pisemnym umotywowaniu kandydatury, a także przypisaniu im wyróżniających cech w postaci hasztagów. Wśród nominacji powtarzało się wiele nazwisk osób, które już w zeszłym roku otrzymały wyróżnienie.
– To oznacza, że nasi wykładowcy cały czas dbają o jakość swoich zajęć i swoich relacji ze studentami – podkreślała Małgorzata Kostrzewska.
Do finału programu wybrano 30 wykładowców, a Kapituła programu, składająca się ze studentów, prorektorki ds. studenckich i prorektora ds. kształcenia oraz koordynatorki programu, wybrała 17 laureatów, którzy otrzymali statuetki i pozłacane przypinki w kształcie hasztagów. Ale to nie nagrody i dyplomy cieszyły laureatów najbardziej, ale słowa, które mogli o sobie przeczytać, a które napisali ich studenci.
Wśród najczęściej pojawiających się hasztagów pojawiały się określenia: #empatyczny/a #otwarty/a, #zaangażowany/a i #motywujący/a. Najwięcej nominacji otrzymał dr inż. Karol Winkelamann z Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska. Studenci pisali o nim tak:
„Wyróżnia się pomysłowością, przyjaznym nastawieniem, kreatywnością i efektywnością przekazywania wiedzy. Nawet o 8 rano chętnie słucha się tego, co ma nam do powiedzenia. W sposób praktyczny pokazuje, jak zachowują się przedmioty, gdy działają na nie różne siły, co pozwala nam lepiej zrozumieć teorię. Dzięki niemu wiemy, jak wszystko działa w realnym świecie, a nie tylko na papierze, zaś zajęcia z mechaniki to czysta przyjemność.”
Najbardziej docenianymi przez studentów nauczycielami akademickimi w roku 2024 zostali:
- Dorota Grott (CM)
- Justyna Martyniuk-Pęczek (WA)
- Izabela Mironowicz (WA)
- Bartłomiej Cieślik (WChem)
- Paulina Kosmela (WChem)
- Agnieszka Pladzyk (WChem)
- Agata Sommer (WChem)
- Piotr Kowalczyk (WETI)
- Bogdan Pankiewicz (WETI)
- Kamil Stawiarski (WETI)
- Angelika Duszyńska (WILiŚ)
- Karol Winkelmann (WILiŚ)
- Konrad Marszałkowski (WIMiO)
- Aleksandra Wiśniewska (WIMiO)
- Karol Flisikowski (WZiE)
- Katarzyna Stankiewicz (WZiE)
- Jarosław Ziętarski (WZiE)
Po uroczystym wręczeniu nagród, był czas na rozmowy, wiele wspólnych zdjęć i poczęstunek.