Data dodania: 2024-11-12
Studenci WILiŚ na budowie Morskiego Terminala Przeładunkowego
Zadaniem powstającego obecnie obiektu będzie zapewnienie sprawnej obsługi przeładunku produktów ropopochodnych. Nabrzeże przeładunkowe będzie służyło obsłudze jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do 5,8 m i szerokości do 17,6 m. Ważnym elementem inwestycji są zautomatyzowane ramiona nalewcze w postaci 8 urządzeń służących do bezpośredniego tłoczenia produktów ropopochodnych. Na budowie szczególną uwagę poświęcono instalacjom sieci przesyłowych i unikalnym w skali kraju pompom przeciwpożarowym, zaprojektowanym z uwzględnieniem szczególnych i wysoce rygorystycznych wymagań w zakresie bezpieczeństwa obiektu. Terminal składa się z dwóch pomostów, a wszystkie operacje wykonywane w jego obrębie będą monitorowane z budynku dyspozytorni, co zapewni pełną kontrolę nad procesem przeładunkowym i bezpieczeństwem prac. Konstrukcja terminala, ze względu na specyficzne warunki gruntowe, wymagała posadowienia na zagłębionych do 13 metrów palach pod dalbami. Prace hydrotechniczne obejmowały również transport i usunięcie dużych ilości mas gruntowych, co stanowiło duże wyzwanie logistyczne dla wykonawcy robót budowlanych. Z uwagi na charakter obiektu i bliskie sąsiedztwo rafinerii, budowa spełnia najwyższe standardy w zakresie BHP i ppoż. Projekt realizuje konsorcjum, w skład którego wchodzą spółki z sopockiej Grupy NDI (lider konsorcjum) oraz Biproraf sp. z o.o., BPBM „PROJMORS” Sp. z o.o. i Dipl. Ing. SCHERZER GmbH. Inwestycja jest realizowana w formule „pod klucz”.
Wizyta studentów na budowie była wyjątkową okazją do poznania szczegółów technicznych inwestycji o tak unikatowym charakterze, ale również wyzwań stojących przez wykonawcą robót budowlanych prowadzonych w tak szczególnej lokalizacji.
Dziękujemy Pracownikom Grupy NDI za możliwość obejrzenia obiektu, Pani Izabeli Swat za zorganizowanie wizyty na budowie oraz Panu Szymonowi Górskiemu za oprowadzenie nas po budowie i wszystkie przekazane nam informacje techniczne.