Studenci WILiŚ na budowie Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (OMT) | Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2025-05-19

Studenci WILiŚ na budowie Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (OMT)

grupa ludzi
W dniu 9 maja odbyła się wycieczka dydaktyczna studentów 6 semestru studiów inżynierskich kierunku Budownictwo oraz 3 semestru studiów magisterskich kierunku Transport na budowę drogi ekspresowej S7 na odcinku od węzła w Żukowie do węzła Gdańsk Południe. Wyjazd na budowę OMT został zorganizowany przez pracowników Katedry Inżynierii Transportowej.

Dzięki uprzejmości oraz ogromnej życzliwości przedstawicieli Wykonawcy robót, konsorcjum firm MIRBUD S.A. i Kobylarnia S.A., a także wsparciu inspektora nadzoru z firmy Ayesa, studenci dwóch kierunków naszego wydziału mieli możliwość szczegółowego zapoznania się z budową newralgicznego odcinka budowanej drogi ekspresowej. Celem prowadzonej inwestycji jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z ciągle zakorkowanej Obwodnicy Trójmiejskiej oraz z obszarów miejskich Gdańska, Sopotu i Gdyni na nową drogę szybkiego ruchu. Budowany odcinek S7 w zadaniu 2 posiada długość 31,8 km i rozpoczyna się na węźle Gdańsk Południe, łączącym Obwodnicę Południową S7 z Obwodnicą Zachodnią Trójmiasta S6, natomiast kończy budowaną Obwodnicą Żukowa. Podczas wyjazdu dydaktycznego studenci zapoznali się z regułami kontraktu, który realizowany jest według formuły „zaprojektuj i wybuduj”. Omówiona została organizacja i logistyka prowadzonych robót, co jest szczególnie ważne podczas realizacji prac pod funkcjonującym ruchem drogowym. Przykładem ogromnego wyzwania dla Wykonawcy jest budowany węzeł Gdańsk Południe, z szeregiem obiektów oraz łącznic. Kolejnymi interesującymi elementami budowy było zaprezentowanie różnych technologii prowadzonych robót drogowych od robót ziemnych i wzmocnień istniejących gruntów spoistych spoiwami na miejscu po układanie podbudowy z mieszanki niezwiązanej. Na odcinku obwodnicy Żukowa studenci mieli możliwość obserwowania prac związanych z układaniem warstwy ścieralnej z SMA, która jest najwyższą warstwą nawierzchni i po której odbywa się bezpośrednio ruch drogowy. Bardzo ciekawymi aspektami technicznymi były budowane obiekty, zarówno wiadukty, jak i estakady. W trakcie wycieczki studenci mieli także możliwość zapoznania się z Wytwórnią mieszanek mineralno-asfaltowych. Ze względu na bardzo duży zakres robót nawierzchniowych Wykonawca robót zainstalował jedną z obecnie najbardziej nowoczesnych konstrukcji Benninghovena, która umożliwia produkcję mieszanek mineralno-asfaltowych z dużym udziałem materiału z recyklingu nawierzchni.

Pragniemy serdecznie podziękować w tym miejscu naszym przewodnikom po budowie OMT za życzliwe przyjęcie oraz poświęcony czas, a szczególnie inspektorowi nadzoru z firmy Ayesa, Panu Maciejowi Stachowiczowi, kierownikowi budowy z firmy Kobylarnia S.A. Panu Arturowi Węsierskiemu, kierownikowi robót drogowych, Panu Kamilowi Wojnickiemu oraz kierownikowi robót mostowych, Panu Tomaszowi Wierczyńskiemu.

88 wyświetleń