Zajęcia terenowe na placu budowy przekopu przez Mierzeję Wiślaną | Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2021-10-23

Zajęcia terenowe na placu budowy przekopu przez Mierzeję Wiślaną

Studenci na placu budowy
14.10.2021 studenci z sem. 2, studiów II st. kierunku budownictwo (mostowcy i geotechnicy) i kierunku transport (infrastruktura transportu kolejowego) oraz członkowie koła naukowego KOMBO wzięli udział w zajęciach terenowych zorganizowanych przez prof. Mikołaja Miśkiewicza oraz prof. Marcina Cudnego na placu budowy przekopu przez Mierzeję Wiślaną.

Poniżej relacja jednego z uczestników:

"Wyjazd rozpoczął się przed 7 rano i już po drodze organizatorzy opowiadali o całym przedsięwzięciu realizowanym przez Skarb Państwa reprezentowanym przez Urząd Morski w Gdyni i zaprojektowanym przez konsorcjum Mosty Gdańsk Sp. z o.o. i PROJMORS Sp. z o.o.

Całe zadanie zostało podzielone na 3 etapy. Pierwszy z nich, aktualnie realizowany przez konsorcjum NDI SOPOT S.A. i N.V. Besix S.A., ma na celu wykonanie przekopu, śluzy, falochronów, stanowiska oczekiwania, dwóch mostów, sztucznej wyspy, stanowisk obsługi i kapitanatu wraz z nowym układem drogowym. Drugi dotyczył będzie regulacji rzeki Elbląg wraz z mostem w Nowakowie. Trzeci będzie związany z utrzymaniem drogi wodnej na Zalewie Wiślanym.

Po dotarciu na przekop, wyposażeniu nas w kaski i kamizelki PG, załatwieniu spraw organizacyjnych i szkoleniu BHP udaliśmy się wraz z naszymi przewodnikami, którymi kierował absolwent PG mgr inż. Paweł Ciomek, na plac budowy. Każda z grup studentów, która brała udział w zajęciach terenowych, miała okazję zapoznać się z szczegółami budowy zgodnymi ze swoją specjalizacją. Z pewnością znaleźli by również coś dla siebie hydrotechnicy oraz mechanicy, którzy zainteresowaliby się mechanizmami do obracania mostów i sterowaniem śluzą. My mieliśmy okazję obejrzeć śluzę, kanał, falochron wschodni, stanowiska oczekiwania, most północny, bramownicę i oddany do użytkowania w czerwcu tego roku most południowy. W każdym z odwiedzanych miejsc, zarówno nasz przewodnik z asystentami, jak i nasi wykładowcy z PG, którzy brali udział w pracach nadzoru naukowego nad projektem i realizacją inwestycji, opowiadali o przyjętych rozwiązaniach i sposobie ich realizacji. Ponadto mówili o szczególnie trudnych aspektach realizacyjnych oraz, co szczególnie nas interesowało, o sposobach radzenia sobie z problemami. Wyczerpująco odpowiadano na wszystkie poruszane przez nas zagadnienia. Oczywiście wykładowcy zwracali nam uwagę na elementy, których już uczyliśmy się podczas zajęć, a my śpiewająco byliśmy w stanie odpowiadać na pytania. ;) Najciekawszymi elementami wycieczki były: zastosowany prawdopodobnie po raz pierwszy na świecie sposób konstruowania płyty dennej śluzy oraz mosty obrotowe – zarówno projekt, jak i sposób wykonania były znacznymi wyzwaniami. Most jest wyważony z dokładnością do 1kg! Cała wycieczka trwała około 5 godzin i zdecydowanie było warto ten czas poświęcić. Nawet jeśli część z nas trochę zmarzła. 

Dziękujemy za odbyte zajęcia terenowe organizatorom oraz prof. Jackowi Chróścielewskiemu, który również nam towarzyszył oraz Pani kierownik Katedry Wytrzymałości Materiałów prof. Magdzie Ruckiej, która w ramach realizacji dydaktyki zgodziła się na pokrycie kosztów transportu.

P.S.

Koleżanki i koledzy, proszę pamiętajcie, żeby na budowie nawet podczas wycieczki/zajęć terenowych nie pojawiać się w dresach i trampkach! Nam się udało uczestniczyć w wycieczce, dzięki pożyczeniu specjalistycznego obuwia, ale podobno to był ostatni raz. Jak NIE NALEŻY się ubierać na budowę zobaczycie na jednym ze zdjęć, gdzie oczekiwaliśmy na wydanie <<specjalistycznego obuwia>>."

291 wyświetleń