Data dodania: 2022-01-31
Rodzaje barier drogowych a obrażenia kręgosłupa szyjnego podczas wypadków samochodowych
Celem projektu jest uzyskanie matematycznego opisu zachowania tkanek miękkich kręgosłupa pasażera pojazdu, ze szczególnym uwzględnieniem części szyjnej, podczas nieliniowych zdarzeń dynamicznych, jakimi są zderzenia z barierami kablowymi, stalowymi lub betonowymi. Oryginalnym aspektem projektu jest opracowanie modelu lepkosprężystego materiału anizotropowego 2D i 3D do opisu więzadeł kręgosłupa poddanego dużym obciążeniom dynamicznym. Parametry materiału dla tkanek miękkich zostaną uzyskane bezpośrednio z eksperymentów wykonanych na ludzkich kręgosłupach szyjnych pobranych ze zwłok. Modele numeryczne zostaną zweryfikowane przez symulacje numeryczne testów eksperymentalnych z wykorzystaniem autorskich kodów MES i systemu LS-DYNA. Wyniki uzyskane w ramach projektu mają istotne znaczenie globalne. Dotyczą bowiem społecznie ważnych aspektów zdrowia i bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
W dniu 17 stycznia 2022 odbyło się spotkanie robocze pracowników Politechniki Gdańskiej (Katedra Wytrzymałości Materiałów) i Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego (Katedra Anatomii, II Klinika Ortopedii i Traumatologii Narządu Ruchu) dotyczące pobierania próbek z kręgosłupów ludzkich.
Projekt „Modelowanie uszkodzeń odcinka szyjnego kręgosłupa ludzkiego w trakcie zderzenia pojazdu z barierą drogową” jest finansowany przez Narodowe Centrum Nauki a kierownikiem projektu jest prof. dr hab. inż. Krzysztof Wilde
W spotkaniu wzięli udział:
Politechnika Gdańska Katedra Wytrzymałości Materiałów: prof. dr hab. inż. J. Chróścielewski, prof. dr hab. inż. Magdalena Rucka, prof. dr hab. inż. Wojciech Witkowski, dr inż. A. Sabik, dr inż. D. Bruski, mgr inż. Ł. Pachocki, mgr inż. R. Wolny, mgr inż. T. Wiczenbach
Gdański Uniwersytet Medyczny Katedra Anatomii: dr n. med. Jan H. Spodnik
Gdański Uniwersytet Medyczny II Klinika Ortopedii i Traumatologii Narządu Ruchu dr hab. med. Piotr Łuczkiewicz + studenci
-
2024-11-22
INTERNATIONAL DAYS na PG