KN KoDiK z wizytą w Poznańskim Instytucie Technologicznym oraz zautomatyzowanej zajezdni tramwajowej Franowo | Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2022-06-13

KN KoDiK z wizytą w Poznańskim Instytucie Technologicznym oraz zautomatyzowanej zajezdni tramwajowej Franowo

Kodik w Poznaniu
W dniach 26-27 maja br. członkowie Koła Naukowego KoDiK uczestniczyli w wycieczce edukacyjnej do Poznania. Jej celem było pogłębienie wiedzy z zakresu branży transportowej, mechaniki oraz pokrewnych dziedzin.

Pierwszego dnia uczestnicy odwiedzili Centrum Pojazdów Szynowych, będące częścią Poznańskiego Instytutu Technologicznego, należącego do sieci badawczej Łukasiewicz. Na początku wizyty członkowie koła poznali historię Instytutu, strukturę Centrum, jego zakres działań jak i również autorskie rozwiązania projektowe. Następnie przyszła kolej na zapoznanie się z badaniami prowadzonymi na głównej hali CPS. Na jej terenie uczestnicy mieli okazję zobaczyć, jak przeprowadzane są testy wytrzymałościowe kolejowych zestawów kołowych, badania mechaniczne elementów hamulcowych pojazdów szynowych, a także statyczne próby wytrzymałościowe pudeł pojazdów kolejowych. Zaprezentowane zostały również urządzenia do pomiaru właściwości akustycznych związanych z kolejnictwem oraz nowo budowane stanowiska badawcze.

Następnego dnia wyjazdu uczestnicy odwiedzili zajezdnię tramwajową na Franowie, będącą jednym z wydziałów Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu. Uczestnicy wycieczki mieli okazję zwiedzić sekcję budowy rozjazdów tramwajowych, halę obsługi codziennej pojazdów oraz część warsztatową odpowiedzialną za naprawy bieżące. Następnie, członkowie koła udali się do głównej hali postojowej zajezdni oraz mieli możliwość przyjrzeć się zajezdni z okien tramwaju. Zaprezentowana została ponadto dyspozytornia oraz tajniki działania systemu zarządzającego zajezdnią. System DMS (Depot Management System) jest jedynym w Polsce wdrożonym systemem zarządzania zajezdnią, który w automatyczny sposób obsługuje zwrotnice, bramy wjazdowe, czy bramy garażowe. Na podstawie informacji zawartych w elektronicznej książce pojazdu oraz grafików wyjazdu brygad na kolejny dzień, system sam planuje trasę przejazdu tramwaju, tak, aby możliwa była jego obsługa codzienna, przegląd/naprawa, mycie oraz odstawienie go na odpowiedni tor, zgodnie z kolejnością wyjazdu w dniu następnym.

Kolejnym miejscem wizyty była Kolejka Parkowa Maltanka. Tam, oprócz obowiązkowego punktu, czyli przejazdu wąskotorówką, uczestnicy mieli możliwość zajrzeć do nastawni obsługującej stację Maltanka, jak również część stacji Balbinka. Przy okazji budowy toru odstawczego kolejki udało się zaobserwować proces termitowego spawania szyn.

Były to dwa intensywne dni zwiedzania i zagłębiania się w spektrum zagadnień z dziedzin kolejowych i inżynierii miejskiej. Zwiedzanie miejsc, jak również rozmowy i dyskusje z zaangażowanymi osobami pracującymi w odwiedzonych miejscach pozostawiły po sobie bardzo pozytywne wrażenia.

Szczególne podziękowania kierowane są w stronę dr inż. Roksany Licow, która w sposób czynny włączyła się w organizację wyjazdu oraz wzięła udział w przedstawieniu działalności Centrum Pojazdów Szynowych oraz dla dr. inż. Jacka Szmaglińskiego za pomoc w kontakcie z MPK Poznań.

80 wyświetleń