Zespół naukowy Katedry Inżynierii Drogowej i Transportowej od wielu lat wykonuje szeroki zakres badań materiałów drogowych oraz analizy warunków ruchu i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Służymy pomocą przy rozwiązywaniu praktycznych problemów.

Oferta Zespołu Budowy Dróg obejmuje w swoim zakresie badania terenowe, laboratoryjne i analityczne. Zakład posiada własne specjalistyczne Laboratorium Badań Drogowych. Istnieje możliwość wykonania w szerokim zakresie badań materiałów drogowych:

  • lepiszczy asfaltowych,
  • emulsji asfaltowych,
  • mieszanek mineralno-asfaltowych,
  • mieszanek wykonanych w technologii recyklingu na zimno oraz na gorąco,
  • gruntów oraz mieszanek niezwiązanych,
  • mieszanek związanych spoiwami hydraulicznymi,
  • betonu cementowego,
  • materiałów odwierconych z nawierzchni i przygotowanych w laboratorium.

Nasze laboratorium posiada certyfikat Instytutu Badawczego Dróg i Mostów uprawniający do wykonywania badań materiałów niezbędnych przy otrzymaniu materiałowej aprobaty technicznej. Oferujemy także pomoc w następujących zagadnieniach:

  • projektowanie podatnych, półsztywnych i sztywnych nawierzchni drogowych,
  • ocena eksploatacji nawierzchni przy zastosowaniu metod mechanistycznych,
  • ekspertyzy dotyczące jakości robót drogowych i stanu technicznego nawierzchni,
  • trwałe i zrównoważone nawierzchnie,
  • nawierzchnie ponadnormatywnie obciążone i portowe,
  • zastosowanie geosyntetyków w nawierzchniach drogowych,
  • zastosowanie materiałów odpadowych.

Służymy pomocą przy rozwiązywaniu praktycznych problemów.


Zespół Inżynierii Ruchu prowadzi studia i badania w zakresie:

  • badania i pomiary ruchu drogowego,
  • modelowanie ruchu drogowego,
  • badania zachowań transportowych,
  • oceny i analizy warunków i bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  • analiza efektywności działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  • modelowanie ryzyka i konsekwencji wypadków drogowych,
  • programy bezpieczeństwa ruchu drogowego ,
  • analizy efektywności ekonomicznej inwestycji drogowych,
  • studia i projekty transportowe,
  • koncepcje i projekty zarządzania ruchem drogowym,
  • narzędzia do projektowania, planowania inwestycji drogowych (wytyczne, instrukcje, zasady, przykłady dobrej praktyki).

Zespół Transportu Szynowego

Pracownicy ZTS prowadzą prace badawcze oraz studialne i projektowe w zakresie dotyczącym projektowania, budowy i eksploatacji dróg szynowych. W ramach swoich laboratoriów (patrz zakładka Laboratoria) ZTS oferuje współpracę w tematyce dotyczącej:

Diagnostyki toru kolejowego/tramwajowego

  • wykonywanie specjalistycznych pomiarów oraz opracowanie ekspertyz i analiz z zakresu diagnostyki nawierzchni szynowych,
  • ustalanie przyczyny uszkodzeń/degradacji elementów nawierzchni, opracowanie programu napraw i wspomagania procesów decyzyjnych/utrzymaniowych itp.
  • wykonujemy m.in. pomiary:
    nierówności w torach kolejowych i tramwajowych,
    układu geometrycznego torów i rozjazdów,
    stanu elementów konstrukcji nawierzchni,
    żywotności i niezawodności nawierzchni.

Badań środowiskowych

wykonanie specjalistycznych pomiarów, analiz i innych opracowań z zakresu wibroakustyki dotyczących m.in.:

  • hałasu środowiskowego: kolejowego, tramwajowego, drogowego, lotniczego,
  • hałasu w środkach transportu: kolejowego, tramwajowego, drogowego i lotniczego,
  • hałasu infradźwiękowego z wykorzystaniem mikrofonów niskoczęstotliwościowych (od 0.1 Hz),
  • drgań od oddziaływań transportu.

Ponadto ZTS oferuje współpracę w projektach, analizach i innych pracach studialnych (w tym o charakterze B+R, rozwojowym i wdrożeniowym) dotyczących m.in.:

  • inżynierii ruchu kolejowego (modelowanie, prognozy ruchu, przewozów),
  • projektowania innowacyjnych rozwiązań w badaniach i analizach trwałości i niezawodności infrastruktury, w tym projektowanie systemów pomiarowo-informatycznych,
  • opracowań z zakresu projektowania, budowy i użytkowania urządzeń torowych w portach,
  • opracowań z zakresu projektowania, budowy i użytkowania urządzeń torowych w komunikacji miejskiej,
  • badania efektywności organizacji ruchu,
  • badania procesów technologicznych stacji kolejowych,
  • badania procesów przewozów kombinowanych,
  • studia możliwości rehabilitacyjnych zamkniętych linii kolejowych,
  • studia organizacji procesu eksploatacji linii kolejowych.