Zespół naukowy Katedry Inżynierii Drogowej i Transportowej od wielu lat wykonuje szeroki zakres badań materiałów drogowych oraz analizy warunków ruchu i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Służymy pomocą przy rozwiązywaniu praktycznych problemów.
Oferta Zespołu Budowy Dróg obejmuje w swoim zakresie badania terenowe, laboratoryjne i analityczne. Zakład posiada własne specjalistyczne Laboratorium Badań Drogowych. Istnieje możliwość wykonania w szerokim zakresie badań materiałów drogowych:
- lepiszczy asfaltowych,
- emulsji asfaltowych,
- mieszanek mineralno-asfaltowych,
- mieszanek wykonanych w technologii recyklingu na zimno oraz na gorąco,
- gruntów oraz mieszanek niezwiązanych,
- mieszanek związanych spoiwami hydraulicznymi,
- betonu cementowego,
- materiałów odwierconych z nawierzchni i przygotowanych w laboratorium.
Nasze laboratorium posiada certyfikat Instytutu Badawczego Dróg i Mostów uprawniający do wykonywania badań materiałów niezbędnych przy otrzymaniu materiałowej aprobaty technicznej. Oferujemy także pomoc w następujących zagadnieniach:
- projektowanie podatnych, półsztywnych i sztywnych nawierzchni drogowych,
- ocena eksploatacji nawierzchni przy zastosowaniu metod mechanistycznych,
- ekspertyzy dotyczące jakości robót drogowych i stanu technicznego nawierzchni,
- trwałe i zrównoważone nawierzchnie,
- nawierzchnie ponadnormatywnie obciążone i portowe,
- zastosowanie geosyntetyków w nawierzchniach drogowych,
- zastosowanie materiałów odpadowych.
Służymy pomocą przy rozwiązywaniu praktycznych problemów.
Zespół Inżynierii Ruchu prowadzi studia i badania w zakresie:
- badania i pomiary ruchu drogowego,
- modelowanie ruchu drogowego,
- badania zachowań transportowych,
- oceny i analizy warunków i bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- analiza efektywności działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- modelowanie ryzyka i konsekwencji wypadków drogowych,
- programy bezpieczeństwa ruchu drogowego ,
- analizy efektywności ekonomicznej inwestycji drogowych,
- studia i projekty transportowe,
- koncepcje i projekty zarządzania ruchem drogowym,
- narzędzia do projektowania, planowania inwestycji drogowych (wytyczne, instrukcje, zasady, przykłady dobrej praktyki).
Zespół Transportu Szynowego
Pracownicy ZTS prowadzą prace badawcze oraz studialne i projektowe w zakresie dotyczącym projektowania, budowy i eksploatacji dróg szynowych. W ramach swoich laboratoriów (patrz zakładka Laboratoria) ZTS oferuje współpracę w tematyce dotyczącej:
Diagnostyki toru kolejowego/tramwajowego
- wykonywanie specjalistycznych pomiarów oraz opracowanie ekspertyz i analiz z zakresu diagnostyki nawierzchni szynowych,
- ustalanie przyczyny uszkodzeń/degradacji elementów nawierzchni, opracowanie programu napraw i wspomagania procesów decyzyjnych/utrzymaniowych itp.
- wykonujemy m.in. pomiary:
- nierówności w torach kolejowych i tramwajowych,
- układu geometrycznego torów i rozjazdów,
- stanu elementów konstrukcji nawierzchni,
- żywotności i niezawodności nawierzchni.
Badań środowiskowych
wykonanie specjalistycznych pomiarów, analiz i innych opracowań z zakresu wibroakustyki dotyczących m.in.:
- hałasu środowiskowego: kolejowego, tramwajowego, drogowego, lotniczego,
- hałasu w środkach transportu: kolejowego, tramwajowego, drogowego i lotniczego,
- hałasu infradźwiękowego z wykorzystaniem mikrofonów niskoczęstotliwościowych (od 0.1 Hz),
- drgań od oddziaływań transportu.
Ponadto ZTS oferuje współpracę w projektach, analizach i innych pracach studialnych (w tym o charakterze B+R, rozwojowym i wdrożeniowym) dotyczących m.in.:
- inżynierii ruchu kolejowego (modelowanie, prognozy ruchu, przewozów),
- projektowania innowacyjnych rozwiązań w badaniach i analizach trwałości i niezawodności infrastruktury, w tym projektowanie systemów pomiarowo-informatycznych,
- opracowań z zakresu projektowania, budowy i użytkowania urządzeń torowych w portach,
- opracowań z zakresu projektowania, budowy i użytkowania urządzeń torowych w komunikacji miejskiej,
- badania efektywności organizacji ruchu,
- badania procesów technologicznych stacji kolejowych,
- badania procesów przewozów kombinowanych,
- studia możliwości rehabilitacyjnych zamkniętych linii kolejowych,
- studia organizacji procesu eksploatacji linii kolejowych.