Naukowcy z Katedry Inżynierii Transportowej, pod kierownictwem dr hab. inż. Piotra Jaskuły, prof. PG, będą realizowali projekt badawczo-rozwojowy pt. "Opracowanie wytycznych powtórnego wykorzystania destruktu asfaltowego z warstw SMA do nowych warstw ścieralnych układanych w tej samej technologii" w ramach konsorcjum z Instytutem Badawczym Dróg i Mostów (lider) oraz Politechniką Warszawską.
Celem realizacji projektu jest opracowanie wytycznych określających zasady powtórnego wykorzystania destruktu asfaltowego, pochodzącego z rozbiórki warstw ścieralnych wykonanych z mieszanek mineralno- asfaltowych typu SMA do nowych warstw ścieralnych układanych w tej samej technologii. Z racji na założenie pozyskania w procesie wymiany warstw ścieralnych destruktu o wysokiej jakości i wartości, zasadne jest wypracowanie metod i jednolitych wytycznych umożliwiających maksymalizację jego wykorzystania w nowych warstwach SMA w miejscu pozyskania. Opracowana w ramach projektu ścieżka postępowania powinna pozwolić na osiągnięcie maksymalnego poziomu wykorzystania dostępnego materiału oraz uwzględniać wszystkie etapy od pozyskania destruktu do wbudowania nowej warstwy. Powstaną Wytyczne Techniczne pozwalające na maksymalne wykorzystanie destruktu asfaltowego z warstw SMA do nowych mieszanek typu SMA. Technologia ponownego wykorzystania destruktu pozwalająca na optymalizację procesu polegającego na wymianie warstw ścieralnych dróg krajowych w ramach prac utrzymaniowych.
Nr umowy: RID2/0009/2022
Wartość dofinansowania projektu: 1 625 302,50 zł
Termin realizacji projektu: 15.09.2023 – 15.03.2025 r.