Laboratorium Badań Drogowych (LBD)

Laboratorium Badań Drogowych posiada najnowocześniejsze urządzenia do badań materiałów drogowych oraz budowlanych, takich jak:

  • grunty oraz kruszywa,
  • mieszanki związane spoiwami hydraulicznymi i wapnem,
  • emulsje asfaltowe,
  • asfalty,
  • mieszanki mineralno-asfaltowe,
  • badania terenowe nawierzchni drogowych.

Wykonujemy badania zarówno w oparciu o normy polskie, europejskie i amerykańskie, jak i według autorskich procedur badawczych.

Wykonujemy również badania diagnostyczne stanu nawierzchni: kompleksową ocenę stanu nawierzchni pojazdem LCMS-2 oraz ocenę nośności nawierzchni ugięciomierzem dynamicznych FWD (Dynatest Fast FWD).

Kompleksowa ocena stanu nawierzchni pojazdem LCMS-2

Głównym elementem systemu są dwie specjalistyczne, szybko-klatkowe kamery rejestrujące obraz 3D o wysokiej rozdzielczości wraz z obrazem linii laserowej wygenerowanej przy pomocy projektorów laserowych, umożliwiające:

  • pomiar z częstotliwością próbkowania od 5600 do 11200 profili na sekundę,
  • uzyskanie odstępu między profilami 1-5 mm,
  • uzyskanie szerokości pomiarowej przy pojedynczym przejeździe do 4 m,
  • uzyskanie głębokości płaszczyzny pomiarowej do 250 mm,
  • dokładność odczytu 0,5 mm,
  • przeprowadzenie pomiaru w dzień i w nocy.

Analiza danych pozyskanych podczas pomiarów umożliwia:

  • detekcję typu nawierzchni,
  • zastosowanie algorytmów pozwalających na ocenę uszkodzeń dla większości typów nawierzchni tzn. nawierzchni asfaltowej, z betonu cementowego, powierzchniowego utrwalenia, nawierzchni otwartej np. z asfaltu porowatego i in.,
  • detekcję spękań (ilość, długość, głębokość, szerokość),
  • detekcję kolein drogowych (typ koleiny, głębokość, zakres występowania),
  • ocenę makrotekstury nawierzchni,
  • ocenę ubytku ziaren nawierzchni (ravelling),
  • detekcję powstałych wybojów w nawierzchni (ilość, głębokość, wielkość),
  • detekcję spękań wypełnionych materiałem naprawczym (ocena wypełnienia, skuteczność naprawy),
  • detekcję niejednorodności powierzchniowej nawierzchni (miejsc lokalnie o otwartej strukturze lub zbyt zamkniętych, z wyciśniętym mastyksem asfaltowym na powierzchnię),
  • detekcję oznakowania poziomego, poboczy, spadków, krawężników, elementów odwodnienia,
  • detekcję szczelin w płytach betonowych nawierzchni z betonu cementowego.

Zakup systemu pomiarowego LCMS-2 został dofinansowany z programu Gdańsk Tech Core Research Facilities.

Ocena nośności nawierzchni ugięciomierzem dynamicznych FWD (Dynatest Fast FWD)