Laboratorium Badań Drogowych (LBD)
Laboratorium Badań Drogowych posiada najnowocześniejsze urządzenia do badań materiałów drogowych oraz budowlanych, takich jak:
- grunty oraz kruszywa,
- mieszanki związane spoiwami hydraulicznymi i wapnem,
- emulsje asfaltowe,
- asfalty,
- mieszanki mineralno-asfaltowe,
- badania terenowe nawierzchni drogowych.
Wykonujemy badania zarówno w oparciu o normy polskie, europejskie i amerykańskie, jak i według autorskich procedur badawczych.
Wykonujemy również badania diagnostyczne stanu nawierzchni: kompleksową ocenę stanu nawierzchni pojazdem LCMS-2 oraz ocenę nośności nawierzchni ugięciomierzem dynamicznych FWD (Dynatest Fast FWD).
Kompleksowa ocena stanu nawierzchni pojazdem LCMS-2
Głównym elementem systemu są dwie specjalistyczne, szybko-klatkowe kamery rejestrujące obraz 3D o wysokiej rozdzielczości wraz z obrazem linii laserowej wygenerowanej przy pomocy projektorów laserowych, umożliwiające:
- pomiar z częstotliwością próbkowania od 5600 do 11200 profili na sekundę,
- uzyskanie odstępu między profilami 1-5 mm,
- uzyskanie szerokości pomiarowej przy pojedynczym przejeździe do 4 m,
- uzyskanie głębokości płaszczyzny pomiarowej do 250 mm,
- dokładność odczytu 0,5 mm,
- przeprowadzenie pomiaru w dzień i w nocy.
Analiza danych pozyskanych podczas pomiarów umożliwia:
- detekcję typu nawierzchni,
- zastosowanie algorytmów pozwalających na ocenę uszkodzeń dla większości typów nawierzchni tzn. nawierzchni asfaltowej, z betonu cementowego, powierzchniowego utrwalenia, nawierzchni otwartej np. z asfaltu porowatego i in.,
- detekcję spękań (ilość, długość, głębokość, szerokość),
- detekcję kolein drogowych (typ koleiny, głębokość, zakres występowania),
- ocenę makrotekstury nawierzchni,
- ocenę ubytku ziaren nawierzchni (ravelling),
- detekcję powstałych wybojów w nawierzchni (ilość, głębokość, wielkość),
- detekcję spękań wypełnionych materiałem naprawczym (ocena wypełnienia, skuteczność naprawy),
- detekcję niejednorodności powierzchniowej nawierzchni (miejsc lokalnie o otwartej strukturze lub zbyt zamkniętych, z wyciśniętym mastyksem asfaltowym na powierzchnię),
- detekcję oznakowania poziomego, poboczy, spadków, krawężników, elementów odwodnienia,
- detekcję szczelin w płytach betonowych nawierzchni z betonu cementowego.
Zakup systemu pomiarowego LCMS-2 został dofinansowany z programu Gdańsk Tech Core Research Facilities.
Ocena nośności nawierzchni ugięciomierzem dynamicznych FWD (Dynatest Fast FWD)