Obszary Badawcze

Wśród prowadzonych badań związanych z zarządzaniem transportem i mobilnością można wyróżnić trzy główne obszary badawcze:

1. Efektywny i zrównoważony system transportu w miastach w realizacji koncepcji miast inteligentnych (Smart Cities) w zakresie szerokiego wykorzystania środków transportu alternatywnych w stosunku do samochodu osobowego oraz nowoczesnych rozwiązań technicznych i organizacyjnych w miejskim transporcie osób i ładunków. Działania dotyczą m.in.:

  • metodyki opracowywania i oceny strategii zarządzania transportem, w tym sterowania ruchem, minimalizujących zużycie energii i emisję zanieczyszczeń oraz hałasu, stymulujących zmianę zachowań transportowych na rzecz alternatywnych środków transportu i wspierających mobilność aktywną z uwzględnieniem niechronionych uczestników ruchu, w tym niepełnosprawnych i starszych, z wykorzystaniem usług Inteligentnych Systemów Transportu (ITS) i Mobility as a Service,
  • rozwoju dynamicznych modeli podróży i modelowanie usług ITS w redukcji zużycia paliwa/energii,
  • planowania aktywnej mobilności miejskiej, oceny procesu wdrażania Planów Mobilności Miejskiej,
  • oceny skuteczności proaktywnych polityk i strategii transportowych w zakresie wpływu na środowisko naturalne oraz aktywność mieszkańców ich zdrowie fizyczne.

2. Badania jakości danych (big data) z systemów detekcji usług ITS służących modelowaniu transportu oraz sterowaniu w transporcie w celu prowadzenia badań z pkt. 1:

  • ocena jakości danych (big data) w modelowaniu i sterowaniu, poprawa jakości wykorzystania danych w prognozowaniu krótkoterminowym dla potrzeb sterowania,
  • zarządzanie danymi (w tym wykorzystanie dodatkowych źródeł danych (np. z usług C-ITS, V2X), rekonfiguracja źródeł danych, analiza możliwości zastosowania metod fuzji danych w celu wykorzystania danych w rozwijaniu i kreowaniu usług ITS, równoważeniu transportu i redukcji emisji
  • badania wpływu poprawy jakości danych na zarządzanie transportem

3. Modelowanie podróży (w tym ruchu pojazdów) na poziomach makro, mezo i mikroskopowym (symulacje) z uwzględnieniem usług ITS, automatyzacji i autonomizacji pojazdów m. in. w celu oszacowania wpływu na bezpieczeństwo uczestników ruchu i środowisko naturalne (emisję spalin, zużycie paliwa/energii).

4. Systematyka i Architektury Inteligentnych Systemów Transportu

5. Wykrywanie zdarzeń niepożądanych w sieci drogowej z zastosowaniem systemów detekcji i sieci neuronowych.

6. Badania innowacyjnych usług ITS z wykorzystaniem danych, sprzętu, oprogramowania w ramach projektów pilotażowych i projektów badawczych.

W ramach współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym na rzecz poprawy jakości życia w mieście, Katedra Inżynierii Transportowej oferuje wsparcie naukowe i techniczne w wielu obszarach związanych z planowaniem, projektowaniem, zarządzaniem transportem i mobilnością, a w szczególności następujące narzędzia i usługi:

  • narzędzia do oceny ruchu drogowego – modele ruchu drogowego i przewozów transportowych (pasażerskich i towarowych i z uwzględnieniem autonomizacji środków transportu oraz usług współdzielonych z zakresu mobilność jako usługa) z uwzględnieniem wpływu na klimat/środowisko naturalne oraz bezpieczeństwo ruchu,
  • rozwój narzędzi do zaawansowanego i zintegrowanego zarządzania ruchem i transportem zbiorowym z uwzględnieniem proekologicznych strategii sterowania transportem,
  • budowa baz danych (w powiązaniu z rzeczywistymi obiektami, systemami zarządzania ruchem w Gdańsku i Gdyni oraz Krajowym Centrum Zarządzania Ruchem - GDDKiA) wykorzystywanych do celów badawczych, prac rozwojowych oraz rozwoju narzędzi do oceny i zarządzania,
  • testowanie i rozwój urządzeń oraz usług ITS do zarządzania ruchem drogowym i transportem (współpraca z przemysłem) z uwzględnieniem odporności systemu transportu (również pod kątem ekologicznym),
  • strategie, polityki, plany zrównoważonego rozwoju transportu - opracowywanie i narzędzia do monitorowania.