Laboratorium Inżynierii Drogowej (LID)

Laboratorium Inżynierii Drogowej (LID) funkcjonuje od połowy lat sześćdziesiątych. Doc. Zygmunt Wrześniowski rozpoczął od wprowadzenia przedmiotu Inżynieria Ruchu Drogowego, zawierającego treści, które w tamtych czasach były zupełnie nowym spojrzeniem na problematykę transportu drogowego i jego infrastruktury. Powstała wówczas nowa dziedzina inżynierii, zajmująca się badaniami procesów ruchu drogowego i praktycznym zastosowaniem wiedzy o ruchu w planowaniu, projektowaniu, realizacji i eksploatacji systemów transportu oraz urządzeń transportowych, a zwłaszcza organizacją i sterowaniem ruchu.

W 1973 r. dr Krystek zakłada Studenckie Koło Naukowe Inżynierii Ruchu, które powstało z inicjatywy jego studentów: K. Jamroza i L. Michalskiego. Charakterystyczną formą działalności tego koła, był udział w letnich badaniach terenowych na sieci dróg prawie całej Polski. Tę datę można uznać za początek działalności LID, która była rozwijana przez prof. dr hab. inż. Ryszarda Krystka, dr hab. inż. Kazimierza Jamroza, prof. uczelni oraz aktualnie dr inż. Wojciecha Kustra.

LID od wielu lat wspomaga realizację zadań badawczych.

Zadania realizowane w ramach Laboratorium Inżynierii Drogowej (LID) można zakwalifikować do badań terenowych oraz prac z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego, dedykowanego badaniom ruchu drogowego.

Terenowe prace badawcze koncentrują się na realizacji zadań związanych z pomiarami ruchu drogowego, badaniami warunków ruchu drogowego, wykorzystaniem narzędzi ITS w zarządzaniu ruchem, badaniami bezpieczeństwa ruchu drogowego – w tym identyfikacja zagrożeń użytkowników dróg, analizami wpływu nowych obiektów na infrastrukturę drogową. Taki profil działalności, związany bardzo mocno z nowoczesnymi technikami pomiarowymi i metodami badawczymi, wymusza niezbędny sprzęt do zapewnienia wysokiego poziomu dydaktycznego i badawczego. Podstawowym kryterium doboru aparatury jest wysoka jakość, przydatność do realizowanych badań, duża mobilność sprzętowa, łatwość montażu, niezależność zasilania. W posiadaniu LID jest aktualnie następujący sprzęt pomiarowy:

  • urządzenie rejestrujące MioVision Scout,
  • kamery ANPR,
  • urządzenie rejestrujące Yi,
  • radar Smartmicro,
  • Metrocount RoadSide 5600,
  • eye-tracker,
  • retroreflectometer (DELTA: RetroSign GR-1 i LTL-XL),
  • pojazd badawczy.

Urządzenie rejestrujące MioVision Scout, Yi – urządzenie składające się z kamery (urządzenie rejestrujące obraz), jednostki zasilającej, masztu, jednostki głównej do rejestracji pojazdów w przekroju drogi, montowane na masztach o długości 5-7 m.

Kamery ANPR – urządzenie do rejestracji tablic rejestracyjnych przejeżdżających pojazdów, które umożliwiają badania czasów przejazdu, prędkości itd.

Smartmicro – radar wyposażony w możliwość śledzenia trajektorii pojazdów na drogach wielopasowych z wykorzystaniem technologii 4D/UHD.

Metrocount RoadSide 5600 – licznik pneumatyczny do pomiaru natężenia ruchu, prędkości chwilowej, struktury rodzajowej, odstępów między pojazdami.

Eye-tracker – urządzenie pozwalające na ocenę długości i częstotliwości obserwacji czasu w obszarze ostrego widzenia przez uczestnika ruchu (kierowca, pieszy, rowerzysta) innych użytkowników oraz elementów otoczenia drogi.

Retroreflectometer DELTA: RetroSign GR-1 i LTL-XL – urządzenie do badania odblaskowości oznakowania pionowego i poziomego.

Pojazd badawczy – samochód marki Iveco wyposażony w urządzenia zabezpieczające pracę badawcze podczas prac terenowych (dedykowane oświetlenie, możliwość podłączenia dodatkowego zasilania itd.).

Ważnym elementem LID jest oprogramowanie przeznaczone do analizy danych uzyskanych w ramach prac terenowych oraz innych dostępnych danych z zakresu inżynierii ruchu drogowego. W posiadaniu LID jest aktualnie następujące oprogramowanie:

  • ArcGIS – narzędzie tworzenia map i wizualizacji danych z wykorzystaniem systemów GIS,
  • pakiet programów PTV VISUM/VISSIM/VISWalk – oprogramowanie do modelowania ruchu transportu zbiorowego i indywidualnego w skali makro mikro,
  • OSCADY – oprogramowanie optymalizacji programu sygnalizacji świetlnej na wyizolowanym skrzyżowaniu,
  • TRANSYT – oprogramowanie optymalizacji programów sygnalizacji świetlnej na grupie skrzyżowań,
  • GA CAD – oprogramowanie obliczania przepustowości na skrzyżowaniach,
  • SATURN – oprogramowanie do modelowania ruchu transportu zbiorowego i indywidualnego w skali mezzo,
  • CROSSIG – oprogramowanie obliczania przepustowości na skrzyżowaniach,
  • KBDIIR_PLAYER_2 – oprogramowanie obliczania czasów jazdy oraz prędkości pojazdów i pieszych w obszarach skrzyżowań, przejść dla pieszych,
  • T-ANALYST – oprogramowanie do analizy i oceny konfliktów drogowych,
  • MATLAB – oprogramowanie do budowania modeli matematycznych,
  • STATISTICA – oprogramowanie do analiz statystycznych,
  • CAD CIVIL – oprogramowanie do projektowana drogowego,
  • ROUTEOPTIMISER – oprogramowanie do zarządzania logistyką przewozów towarowych.

Działalność Laboratorium Inżynierii Drogowej została dofinansowana z programu Silicium Supporting Core R&D Facilities.